A SCHWARTZ-FÉLE ALAPÉRTÉKEK, GENERÁCIÓK KÖZÖTTI ÉRTÉKÁTADÁS ÉS AZ ÖNKÉNTESSÉG ÖSSZEFÜGGÉSEI
Csák Zsolt - Fényes Hajnalka
Absztrakt
Szakirodalomi áttekintésünkben a Schwartz-i alapértékekkel, azok nemi és életkori különbségeivel, a generációk (szülők és gyermekeik) közti értékátadással és értékhasonlósággal, és végül az értékek és az önkéntesség kapcsolatával foglalkozunk. Az értékelméletek közül a 10 majd 19 alapértékre bővített Schwartz-i modellre alapozunk, annak széleskörű alkalmazhatósága miatt. Ezek az alapértékek, többek közt, előre jelezhetik az emberi viselkedést, köztük az önkéntességet is. Kutatásunk során amellett érveltünk, hogy amennyiben az egyénnek az önkéntes cselekvését időben viszonylag stabil motivációk vezérlik, vagy társadalmi szinten vizsgálódunk, az alapértékek lényegi prediktív erővel bírhatnak. Azonban kutatásunkban kimutattuk, hogy az adott Schwartz-i alapértékek (például a jóakarat vagy az univerzalizmus) nem mindig vezetnek önkéntes munkához, illetve akik önkéntes munkát végeznek, változatos értékpreferenciákkal rendelkeznek. Az önkéntesség Clary-féle Volunteer Functions Inventory (VFI) motivációs faktoraihoz változatos alapértékek rendelhetők, továbbá az önkéntesség motivációi sokszor értékambivalens hátterűek. Kimutattuk azt is, hogy az értékpreferenciák nem és kor szerinti eltérései visszaköszönnek az önkéntesség motivációinak életkori és nemi sajátosságaiban. Szakirodalmi áttekintésünkben kitérünk az értékek szorongással és bizalommal való viszonyára is, és mivel a mások iránti attitűdök is lehetnek altruisták vagy kompetitívek (énvédő, versengő), így az értékkutatások e területe is összekapcsolható az önkéntességgel.
Kulcsszavak: értékek, generációk, szülő-gyermek értékátadás, értékhasonlóság, önkéntesség és értékek

