HÁTRÁNYOS HELYZETŰ GYEREKEK MENTORÁLÁSA, REZILIENCIA FEJLESZTÉSE

Kovács Gizella - Fehérvári Anikó

Absztrakt

Magyarországon minden negyedik gyerek közül egyet érint a szegénység és a kirekesztés kockázata. A hátrányos helyzetű gyermekek támogatása kiemelt társadalmi kérdés, cél az esélyegyenlőség növelése és a tanulási hátrányok csökkentése. Esettanulmányunk a Pro Talentis Hátrányos Helyzetű Gyermekek Képzését Támogató Közhasznú Alapítvány (PTA) mentorálási programját és a reziliencia fejlesztésében betöltött szerepét, hatásait vizsgálja. Az egyéni mentorálás a PTA munkájában egy hozzávetőleg 10 éven át tartó folyamat, amelyben a mentor tudását és tapasztalatát használva segíti a gyermekek-fiatalok személyes fejlődését, valamint a közösséghez tartozás érzését, illetve megtartó erőt nyújt a hátrányos helyzetű gyermekeknek. Írásunkban részletezzük az alapítvány munkáját, az elmúlt 15 év kvantitatív és kvalitatív eredményeinek összegzésével, a mentorálás reziliencia fejlesztő hatásának bemutatásával. Mindez hozzájárul a PTA szakmai programjának továbbfejlesztéséhez, kiterjesztéséhez és adaptálhatóságához más szervezetek számára.

Kulcsszavak: hátrányos helyzet, társadalmi felelősségvállalás, civil szervezetek, mentorálás, reziliencia