MEGJELENT AZ ÖNKÉNTES SZEMLE 2025. évi 4. száma

2025.12.09

Az Önkéntes Szemle online folyóirat ötödik évfolyamának utolsó, negyedik számában az elméleti tanulmányok fő témája, hogy milyen szerepe van az értékeknek és a generációk közötti kapcsolatoknak az önkéntességben. Az első tanulmány az alapértékek szakirodalmi összefoglalását adja, illetve azt vizsgálja, hogy ezek miként nyilvánulnak meg a generációk közötti értékátadásban, illetve az önkéntessé válásban. A második elméleti tanulmány hiánypótlóan, először ad átfogó elemzést a különböző – kiemelten az X és Y – generációk önkéntességének jellemzőiről. Noha napjainkban a Z generáció sajátosságainak feltárása számít kurrens témának, de a szerzők úgy vélik, hogy a Z generációs önkéntesek sajátosságainak megértéséhez az X és az Y generációs "szülőkön" át vezet az út. A hazai önkéntességgel foglalkozó szakirodalomban viszonylag kevés elemzés foglalkozik az önkéntes-koordinátorok munkájának szakmai megalapozásával. A harmadik elméleti tanulmány arra vállalkozik, hogy átfogó ismertetést adjon az önkéntes-koordinátorok feladatairól, készségeiről, szerepeiről, illetve ennek kapcsán az Önkéntes-koordinátor Hálózatba jelentkezők motivációiról, szakmai ismereteiről és kihívásairól. Nagyon gazdag és változatos a gyakorlati esettanulmányok témája a 2025. év utolsó számában. Két esettanulmány is foglalkozik a hátrányos helyzetű közösségek, illetve gyermekek körében folyó szakmai munkával. Az egyik esettanulmány egy közösségi önkéntes akció megvalósulását mutatja be egy szegregátumban, míg a másik a mentorálás mint preventív beavatkozás, szerepét ismerteti a reziliencia fejlesztésében és a társadalmi esélyegyenlőség növelésében. A harmadik esettanulmány egy székelyföldi kisközség formális és informális önkéntesekre támaszkodó szervezeteinek együttműködéséről, illetve az önkéntesség helyi társadalmakban való fenntarthatóságáról ad átfogó képet. Napjainkban egyre inkább specializáltabbá válik az önkéntesek munkája is, ezért különösen is érdekes a negyedik esettanulmány, amely az önkéntesek bevonásával megvalósuló börtönmissziós tevékenységbe vezet be. Végezetül az ötödik esettanulmány kíváló elemzését adja tizenegy olyan szervezet elmúlt húsz évéről, amelyek 2005-ben sikeres önkéntes programokat valósítottak meg. A recenzió témájául egy igen érdekes tanulmányt választottunk, amelyben arról olvashatnak, hogy az önkéntesek toborzása milyen marketing kihívást jelent.