MI VAN A VÁLASZTÁSON ÉS A MEGHÍVÁSON TÚL? – SZAKIRODALMI AJÁNLÁSOK AZ ÖNKÉNTESEK TOBORZÁSÁNAK KERESLETI ÉS KÍNÁLATI SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSÉHEZ
Nagy Réka - Bartal Anna Mária
Absztrakt
Magyarországon az önkéntesmenedzsementi módszerek alkalmazása az elmúlt, közel két évtized óta lassan már nem csak a nagy, jól professzionalizált szervezetek kiváltsága. Az önkéntes menedzsmenti megközelítésű módszertani tanulmány témájául azért választottuk a toborzást, mert ez – függetlenül a mérettől, vagy a professzionalizálódás fokától – minden, önkénteseket foglalkoztató civil-nonprofit szervezetet érint. Az önkéntesek toborzásakor tulajdonképpen az önkéntesek és a civil-nonprofit szervezetek "piacáról" beszélhetünk, amit elméletileg a kereslet és kínálat szabályoz. A helyzetet az bonyolítja, hogy a toborzási folyamatban mind az önkéntesek, mind a civil-nonprofit szervezetek kettős szerepben jelennek meg, azaz, egyszerre lehetnek vevői és eladói is ennek a piacnak. Az önkéntességgel foglalkozó elméleti tanulmányokban elsősorban az önkéntesek kínálatának feltárása a fő vizsgálati szempont. E nézőpontból a toborzási folyamatot az dönti el, hogy ez az önkéntes-kínálat mennyiben esik egybe a civil-nonprofit szervezetek keresleti igényeivel. Tanulmányunkban egy másik oldalról, szervezeti menedzsment megközelítéséből – az erre vonatkozó szakirodalmi eredmények alapján – vizsgáljuk meg a toborzást befolyásoló hatékonysági szempontokat. Az elemzés átláthatósága miatt szétválasztottuk és két külön modellben mutatjuk be az önkénteseket toborzó szervezetek keresleti és kínálati jellemzőit. A toborzás keresleti oldalának leírásakor azt elemezzük, hogy "kit" és "hogyan" keresnek a szervezetek, amikor önkéntesekre van szükségük. A toborzás kínálati oldalát pedig abból a szempontból vizsgáltuk, hogy mit kínálnak, valamint milyen menedzsmenti feltételeknek kell, hogy megfeleljenek, és ennek érdekében milyen módszereket, gyakorlatokat alkalmazhatnak, ha önkénteseket akarnak toborozni. Mindezek alapján a hazai önkéntes menedzsmenti gyakorlat számára új, a gyakorlatban is felhasználható szempontokat kívánunk adni a toborzás szervezeti nézőpontból megfogalmazott komplex megközelítéséhez.
Kulcsszavak: toborzás, kereslet, kínálat, önkéntes menedzsment, önkéntesek, civil-nonprofit szervezetek